Podle ZenithOptimedie vzrostou v příštích třech letech investice do reklamy o 16 %.
Hranici 500 miliard amerických dolarů by měly do dvou let překročit globální investice do reklamy. Vychází tak z předpovědi světové mediální agentury ZenithOptimedia, která se zabývá vývojem investic do jednotlivých regionů a mediatypů v následujících třech letech.
Podle předpovědi by se měly globální reklamní investice v letošním roce vyšplhat k 464 miliardám USD, což by znamenalo 3,5% navýšení oproti roku 2010. V následujících třech letech se očekává mírné zrychlení růstu výdajů. V roce 2012 společnost předpovídá jejich 4,7% nárůst a v letech 2013 a 2014 dokonce více než 5%, přičemž v roce 2013 by měly o více než deset miliard USD překonat půlbilionovou hranici.
Za zrychlením světových výdajů budou stát jednou za čtyři roky opakující se události, jako jsou letní olympijské hry, evropský fotbalový šampionát nebo prezidentské volby v USA. K růstu investic by mělo rovněž přispět oživení japonské ekonomiky po letošním březnovém zemětřesení.Růst i navzdory krizi v eurozóně
Růst i navzdory krizi v eurozóně
Světový reklamní trh zůstane podle předpovědi poměrně stabilní i navzdory dluhové krizi v eurozóně, kvůli níž má dojít i k poklesu HDP v tomto regionu na konci letošního roku a na začátku roku příštího. Podle ZenithOptimedie jsou investoři v daleko lepší pozici, než tomu bylo před depresí v roce 2008. Stačili si totiž vytvořit rozsáhlé hotovostní rezervy především díky uvolněné monetární politice v rozvinutých zemích. Očekává se, že by je mohli využít v boji o zvýšení podílu na trhu a ve stimulaci spotřebitelské poptávky.
Tahounem budou země BRIC
Ve státech západní Evropy i přes dluhové nepokoje ZenithOptimedia předpovídá pro příští rok 2% navýšení reklamních výdajů, a to právě díky chystaným olympijských hrám a fotbalovému šampionátu. Do roku 2014 by se oproti roku letošnímu měly výdaje navýšit o osm miliard USD (+8 %).
Nejlepších čísel by měly dosáhnout rozvojové trhy (ZenithOptimedia mezi ně zahrnuje i země střední a východní Evropy), vyjma států severní a střední Afriky, kde by se měl v letošním roce propadnout reklamní trh o 15 % (v porovnání s rokem 2010). Rozvojové státy by měly podle předpovědi v následujících třech letech průměrně navýšit výdaje každý rok o 9 % a přispět tak k nově vytvořeným investicím z více než poloviny. Zároveň by mělo dojít k zvýšení jejich podílu na celkových světových reklamních výdajích o téměř čtyři p. b. (na 36 %). Nejvíce by se mělo dařit zemím BRIC, přičemž Čína podle předpovědi dožene v roce 2014 druhý největší trh - Japonsko, a Rusko se dostane mezi deset největších reklamních trhů.
Poměrně příznivě si povede i Severní Amerika. Výdaje do reklamy by zde měly v příštím roce vzrůst o 3,6 %. Do roku 2014 by pak mělo dojít k nárůstu investic proti letošnímu roku o 20 miliard USD (+12 %).
Nejrychleji bude růst internet
Podle předpovědi zaznamená nejvyšší nárůst investic internet, a to v průměru o 16 % v každém roce v následujících třech letech. Což znamená, že více než polovina nových investic bude putovat právě do tohoto mediatypu (nejvíce si polepší display, během tří let dojde k navýšení investic o 68 %). Internet se díky tomu stane v roce 2013 druhým nejvyhledávanějším mediatypem.
Příznivý nárůst reklamních výdajů čeká i na stále nejsilnější televizi. Během tří let by mělo dojít k navýšení o více 17 %. Mírný růst investic zaznamená podle ZenithOptimedie i outdoorový, rozhlasový trh a kina, přičemž outdoor by měl posilovat trochu rychleji a v roce 2014 překonat v rámci výše reklamních výdajů rozhlas.
Nepříznivý vývoj čeká tištěná periodika. Do roku 2014 by se měly snížit reklamní investice do novin o 3 miliardy USD (-3,3 %) a do časopisů pak o necelou miliardu USD (-2,2 %).
Česká republika poroste pomaleji
V ČR dojde ke zvýšení investic v příštím roce pouze o 1 %. „Růst reklamních investic v ČR v příštím roce očekáváme podstatně nižší než ve světě nebo v regionu střední a východní Evropy. Sice bude reklamní trh stimulován mediálními událostmi, jako jsou např. olympijské hry nebo fotbalový šampionát, přesto krize eurozóny a plánovaná vládní opatření zbrzdí původně očekávané navýšení reklamních výdajů v rozmezí 4 až 5 % na úroveň okolo jednoho procenta,“ říká Jan Poláček, ředitel výzkumu agentury ZenithOptimedia Prague a dodává: „Stejně jako v roce 2011 potáhnou tento mírně kladný růst především investice v televizi a na internetu."