Téměř každý druhý uživatel internetu (47 procent) alespoň jednou měsíčně nakoupí něco online. Až polovinu nákupů za poslední rok tvořilo oblečení a boty, oblíbená je také elektronika.
Vyplývá to z aktuálního výzkumu Ecommerce 2013, který pro Asociaci pro elektronickou komerci uskutečnila společnost Mediaresearch. Výzkumu se zúčastnilo 1514 lidí z aktivní internetové populace.
Alespoň jednou ročně online nákup uskuteční 90 procent uživatelů internetu. Šest procent respondentů pak uvedlo, že přes internet nakupují i jednou za týden. Stále oblíbenější je online nakupování prostřednictvím smartphonů a tabletů, které umožňují připojení k internetu. Čtvrtina majitelů těchto přístrojů uvedla, že tímto způsobem v minulosti na internetu nakoupila.
Kromě oblečení a bot lidé přes internet často nakupují také elektroniku s důrazem na počítače, notebooky a mobilní telefony. V rámci online nákupů si lidé také často pořizují sportovní oblečení a vybavení. Pro internetové zákazníky jsou důležité recenze od ostatních uživatelů. Při výběru internetového obchodu je zohledňuje 80 procent lidí.
S kvalitou služeb e-shopů je většina lidí spokojená. Pouze jedno procento zákazníků s nimi má špatné zkušenosti, mezi něž patří dlouhá doba doručení, problémy s dodáním zboží, nespokojenost s doručeným produktem nebo chybné informace na stránkách e-shopu.
Český zákazník v internetových obchodech loni v průměru utratil 9280 korun. V letošním roce by podle odhadů obrat e-shopů měl stoupnout až na 50 miliard korun.