ROI
Nápad
Analýza
Strategie
SEO
Reklama
Sociální sítě
Viral
Prodeje
Kontakt

Sázka na obří kampaň Googlu vyšla, porazil Seznam

12.01.2011, ihned.cz

Goliáš poprvé porazil Davida Americký gigant Google překonal v podílu na českém trhu tuzemský vyhledávač Seznam.cz

Dlouholetá jistota většinového podílu české internetové jedničky Seznam.cz na vyhledávání zřejmě vzala za své. Podle statistiky Toplistu, který měří návštěvnost českých webových stránek, totiž Seznam a jeho servery předstihly hned na začátku letošního roku poprvé Google.

Toplist dokáže změřit, z jakého vyhledávače uživatel na určitou stránku přišel. Podíl Googlu zahrnuje českou, slovenskou i globální stránku a dále servery, které využívají jeho vyhledávání, jako je například Centrum.cz. Do čísel Seznamu se počítají i dotazy na serverech Zboží.cz či Firmy.cz. Podle takto agregovaných statistik má Google necelých 51 procent, servery Seznam.cz kolem 49 procent.

Seznam včera uvedl, že jde o chybnou interpretaci statistik Toplistu. Podle mluvčí Veroniky Rozumkové by v případě, že by se vzaly v úvahu jen přístupy českých uživatelů přes vyhledávače, měl Seznam téměř 58 procent a Google pouze 42 procent. Toto číslo je ale osekané i o "import", tedy o podíl zahraničních návštěvníků na českých webech.

Toplist sice měří jenom část českého internetu a statistiky jsou velmi těsné, ale trend, který trvá od počátku loňského roku, napovídá, že k protnutí poklesu Seznamu a růstu Googlu muselo dříve či později dojít.

Google výrazně roste už od svého oficiálního vstupu na český trh v roce 2006, kdy měl kolem patnácti až dvaceti procent. Loni byl nárůst umocněn ještě poměrně razantní "offlinovou" kampaní, která není pro internetový vyhledávač zrovna typická. "Určitě nelze popřít, že naše vzdělávací kampaně v offline médiích, zaměřené na vyhledávání a prohlížeč Chrome, měly vliv na růst podílu ve vyhledávání," řekla šéfka českého Googlu Taťána le Moigne "Umožnily nám oslovit i ty cílové skupiny a uživatele, které je náročné nebo nemožné oslovit online," dodala le Moigne.

Podle odhadů odborníků nevyšla Googlu kampaň nijak lacino. "Určitě jde o částky v desítkách milionů korun," řekl HN šéf agentury OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek.

"Offlinovou" kampaň tento týden spouští i Seznam.cz. Jejím pilířem je nový reklamní spot, který budou vysílat všechny televizní stanice.

Google těžil i z výrazně většího mobilního vyhledávání a z toho, že má vlastní systém pro mobilní telefony Android. Podle marketingového šéfa české pobočky Luďka Motyčky rostlo vyhledávání na internetu v mobilu třikrát rychleji než na stolním počítači.

Google stále nedohnal - a zřejmě ještě delší dobu nedožene - Seznam, co se týče tržeb na českém trhu. Česká internetová jednička Seznam.cz v roce 2009 utržila 1,896 miliardy korun a je výborně zisková, dosáhla skoro 554 milionů čistého zisku.

Google své tržby v Česku neuvádí. "V roce 2009 byly výnosy z AdWords Googlu asi osm set milionů korun, loni to byla určitě víc než miliarda," odhaduje David Špinar, ředitel agentury H1, která se zabývá výkonnostním marketingem a internetovým poradenstvím. Česká pobočka je navíc jenom obchodní zastoupení. Veškeré smlouvy zájemců o inzerci na platformách Googlu se uzavírají s evropskou centrálou vyhledávacího giganta v Irsku.

Česká pobočka Googlu loni výrazně šlápla na plyn. Posílila i personálně svůj nyní dvacetičlenný tým, hlavně na pozicích, které se dotýkají prodeje reklamy na videoserveru YouTube. Googlu hraje do not i to, že takzvaná PPC reklama (kdy se platí za kliknutí na textový odkaz), která je hlavním zdrojem příjmů Googlu, poroste výrazně rychleji než ostatní typy internetové reklamy. "Potenciál růstu je větší než u bannerové reklamy. V Německu či v Británii už jsou koneckonců dlouho investice do reklamy u vyhledávání vyšší než investice do klasické reklamy," říká Špinar.

Seznam je na druhou stranu výrazně rozkročenější než Google a příjmy z reklamy zobrazované u výsledků vyhledávání patří mezi důležité. Firma na nich ale v žádném případě není existenčně závislá, jak potvrdil šéf Seznamu Pavel Zima. Seznam ohromně vydělává právě na klasické reklamě zobrazované na homepage Seznamu i na serverech jako Novinky nebo Super.cz a dále na firemních zápisech v katalogu Firmy.cz a provizích na oborových serverech, jako je Sauto či Sreality. Seznam sám ve svých prospektech uvádí více než 5 milionů unikátních návštěvníků měsíčně - což v praxi znamená, že alespoň jednu jeho službu měsíčně navštíví takřka každý český uživatel internetu.

Podle Špinara pak rostla Seznamu i PPC reklama, tedy přímý konkurent Googlu. "Sklik loni přidal obrázky k inzerátům, a tak zvýšil v prémiových pozicích míru prokliku, což Seznamu vydělalo hromadu peněz navíc," dodal Špinar. Loni podle něj vydělal Sklik tak polovinu toho, co Adwords Googlu.

Z české "anomálie", kdy v Česku nemá globální Google drtivou většinu na trhu, těžili ale i místní uživatelé. Google totiž musel do malého českého trhu investovat více, než by odpovídalo jeho velikosti. Český zákazník má tak například lokalizovanou drtivou většinu produktů Googlu, některé produkty pak přišly dříve než na větších trzích. Příkladem může být například Google Street View, tedy kontroverzní průjezd ulicemi vozidlem s panoramatickou kamerou a zobrazení těchto fotografií na mapě, které Google nakonec musel řešit až s Úřadem pro ochranu osobních údajů.

© Copyright 2007-2017 Czechia24 s.r.o., všechna práva vyhrazena