ROI
Nápad
Analýza
Strategie
SEO
Reklama
Sociální sítě
Viral
Prodeje
Kontakt

Mediální agentury: Příští rok se má dařit internetu a televizi

03.12.2012, mam.cz

Jakým mediatypům se bude v příštím roce dařit a investice do nich budou stoupat? Velmi pozitivní jsou predikce růstu do internetu, kde jsou ale rozdíly mezi čistými a ceníkovými cenami jedny z nejvýraznějších.

Pokles reklamních investic se českého trhu dotkl i letos a podle predikcí bude šetření zadavatelů pokračovat i v příštím roce.

„Pro příští rok očekáváme pokračující mírný pokles investic do všech mediatypů s výjimkou internetu. Rychlost a celková výše poklesu mediálních investic v roce 2013 budou podle našich odhadů výrazně menší - zhruba poloviční - než byly v roce 2012,“ sdělil Jiří Svoboda, ředitel mediální skupiny GroupM.
Podobný názor má i CEO mediální skupiny Aegis Media Petr Chajda. „Myslím si, že v roce 2013 a možná i v dalších letech nás čeká období ,stagflace‘, tedy inflačního růstu cen a stagnace investic do médií,“ sdělil.

Televize a internet mají potenciál

Podle Petra Chajdy nelze čekat enormní vzestup investic u žádného z mediatypů, nicméně preferenčními médii s potenciálem růstu nepochybně budou internet a televize. „Důvodem je především přesnost v zásahu a rozvinutý systém měření. V internetu pak zejména investice do sociálního a mobilního marketingu,“ soudí Chajda. Určitě bude podle něj stoupat poptávka po datech, která budou mapovat cestu zákazníka k určitému produktu a jeho spotřebitelský vkus. Chajda by osobně v příštím roce přivítal zahájení diskusí na téma znovuobnovení reklamy na ČT 1.
Internet i podle GroupM zůstane z pohledu vývoje investic pomyslným vítězem, ale rovněž v jeho případě očekává GroupM stagnaci v oblasti standardní display reklamy a růst především v oblasti výkonnostních forem reklamy.

Výdaje do televizní reklamy se letos držely na stejných úrovních jako loni. „Televize zůstane i nadále preferovaným médiem pro velké zadavatele a její pokles očekáváme proto velmi malý,“ sdělil Svoboda za GroupM. TV trh nebude padat i podle Ondřeje Nováka z Mediabrands (IPG).

Podle něj pokračující fragmentace televizního trhu může znamenat další přesuny investic mezi jednotlivými dodavateli v rámci tohoto mediatypu. Vít Tittler, generální ředitel mediální agentury AB Mediall, řekl: „Odhaduji, že se bude více dařit televizi jako celku a jejím internetovým verzím, a to hlavně díky propojení klasického a internetového TV vysílání a možnostem stále rychlejšího přenosu dat.“

„Jistotu růstu mediálních investic pro příští rok má pouze internet. Dle našich odhadů vzrostou čisté investice do tohoto mediatypu o 14 %. Nejvyšším tempem poroste inzerce do online videa, PPC a mobilní reklamy. Klasická displayová reklama pravděpodobně zůstane na číslech roku 2012. Mírného nárůstu se může dočkat i TV, u které odhadujeme růst čistých investic o 1-2 %. Nejhorší vyhlídky ze všech mediatypů má tisk, u kterého předpokládáme další propad celkových čistých investic, a to o 7 až 8 %. Ale propad investic do tištěných médií již nebude tak výrazný, jako tomu je v aktuálním roce 2012, kdy odhadujeme pokles o více než 9 %,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia Prague.

„Vzhledem k vývoji mediálních investic do jednotlivých mediatypů, se internet v roce 2013 vyrovná v celkovém objemu čistých investic tištěným médiím a v roce 2014 se stane se druhým nejpoužívanějším nosičem reklamního sdělení,“ dodal Šeda.

Tisk a rádio v poklesu

Podle skupiny Starcom se příští rok problémy nevyhnou tisku ani rádiu. Nejvyšší propad investic očekává v příštím roce GroupM v tisku, a to především v denících. Největší poklesy hrubých ceníkových cen nicméně letos zaznamenala hlavně rádia. V čistém však podle sítí RRM a MMS situace tak dramatická není. „Stagnuje rádio a venkovní reklama, která ale restrikcí zákona může paradoxně ještě posílit,“ sdělil jednatel mediální agentury Media 2000 Jan Thur.

Martin Mráz, obchodní ředitel Confidence Media, předpokládá, že v rámci redukcí nákladů na komunikaci společností a značek se klienti do jisté míry rozdělí do dvou proudů - jedni půjdou cestou kvality a nakoupí méně, avšak kvalitnějších nosičů. „Jejich protipólem budou klienti, kteří na úkor kvality konkrétní plochy zvolí kvantitu a budou se snažit s potenciálními zákazníky komunikovat na co možná největším počtu míst,“ sdělil Mráz.
Klienti středu podle něj zůstanou u nosičů, jejichž účinnost mají ozkoušenou a důvěřují jim - proto nekoupí ani luxusní plochy a ani nebudou mít chuť zkoušet cokoliv nového, netradičního.

© Copyright 2007-2017 Czechia24 s.r.o., všechna práva vyhrazena